Стефан Пройнов: Преди години в Любляна, в самия град е намерен гроб (всъщност цял разрушен мавзолей) на очевидно уважавана жена християнка. 4-ти век. Всъщност става дума за открито гробище с над 350 погребения, но само някои от тях са „богати“.
Възможно е самото гробище да е възникнало около този мавзолей, а погребаната да е някоя светица или много важна религиозна фигура. Стефан Пройнов, експерт на антично и древно изкуство, твърди, че тази стъклена купа е произведена в източното Средиземноморие. На тази купа има надпис „Пий за да живееш вечно. За много години!“
Жената е била на приблизителна възраст около 30-40 години и очевидно доста богата.
И най-вероятно покрай това погребение възниква и некрополът, но в него няма други богати гробове, няма и погребения на войни, в които да излизат и оръжия, няма и с големи дарове, а всички останали над 350 гроба са скромни с малки единични кръстове.
Но прави и впечатление накитите са аристократични за периодът, но няма кръст или монета в мавзолеят, няма никакви християнски символи, но погребението не е с езически ритуал и няма и такива дарове.
Най-интересното в това погребение е стъклената чиния, която е със син цвят има малко стъклено ухо на което се е превързвала лента или някакви сакрални магически амулети или символи, които липсват в погребението.
Такива халки или ухо на съдовете са служили за превързване към седло или раница за пренасяне на сребърни и златни съдове, на стъклен не се срещат. Защото стъклените съдове са крехки и не са подходящи за такива пренасяния.
Макар и произходът му да е от нашите земи по нашите земи няма откривани такива досега, което го прави уникален и направен по поръчка.
Пръстенът е по-скоро от сватбен тип от колкото династичен или родов, макар и с гема тя не е на християнска тематика.
Колкото и Погребението да разчупва всички канони Пройнов казва, че то задава повече въпроси, отколкото да носи отговори. Стефан Пройнов: Тази стъклена купа най-вероятно е използвана като фиала да се пие от нея, но да се подава от ръка на ръка и носи своят мистика и сакралност за ритуал извън християнските, но какво са пиели?
Пройнов прогнозира най-вероятно червено вино с билки и отвари символизиращо христовата кръв, а билките и отварите са засилвали усещанията на този ритуал.
Стефан Пройнов: Днес в нашето време казваме яж, пий и си носи новите дрехи, защото няма да живеем вечно – обратното на мистиката на която ни нашепва това погребение.
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.